Chiapudding met bosvruchten

Eén van mijn favoriete gezonde ontbijtrecepten uit het TipTopper dieet is chiapudding. Je kunt dit maken met allerlei soorten melk of yoghurt en combineren met fruit naar keuze. In dit recept heb ik karnemelk gebruikt en als fruit bosvruchten en banaan. Handig is om de pudding alvast de avond te voren te maken, dan heeft het chiazaad lekker de tijd om uit te zetten. Je kunt het ook op de ochtend voor het ontbijt doen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je het chiazaad met de melk minimaal 15 minuten laat weken.

Ingrediënten:

Voor 2 personen

  • 500 ml karnemelk
  • 4 eetlepels chiazaad
  • 2 eetlepels lijnzaad
  • 250 gram bosvruchten (diepvries)
  • 2 bananen
Chiapudding met bosvruchten en banaan
Chiapudding met bosvruchten en banaan

Bereiding:

Bereidingstijd ca. 5 + 5 minuten

De avond tevoren:

  • Meng de karnemelk met de chiazaad en lijnzaad in een kom of bakje, dek af en zet in de koelkast.

De ochtend:

  • Roer de karnemelk, chiazaad en lijnzaad door en verdeel over 2 kommen.
  • Ontdooi de bosvruchten in de magnetron (of haal ze al eerder uit de vriezer)
  • Verdeel de bosvruchten over de chiapudding.
  • Pel de bananen, snijd in plakjes en verdeel ook over de chiapudding.

Tip:

Gebruik in plaats van diepvries fruit eens vers fruit van het seizoen.

Tip:

Wil je liever geen karnemelk, kies dan voor gewone halfvolle melk, of alternatieve melksoorten zoals sojamelk, amandelmelk of havermelk (mijn favoriet). Met de alternatieve melksoorten is dit ontbijt vegan.

Tip:

Als je dit ontbijt wat zoeter wilt maken, voeg dan wat honing of agavesiroop toe.

Over Joke Paans

Joke Paans van TipTopper houdt van koken én lekker en gezond eten. Deze onderwerpen komen dan ook uitgebreid aan bod in haar blogs. Daarnaast schrijft ze ook graag over vrije tijd en wat zich in en rond huis afspeelt.

Laatste blogs

Keuken Banners